A- A A+

pedagogische hulpverlening met de inzet van viervoeters

pedagogische hulpverlening met de inzet van viervoeters

Doelen

Fysieke doelendoelen-buro-hond-1

  • Bewegen in een prikkelarme omgeving;
  • Lichamelijke ontspanning door beweging;
  • Het opbouwen van lichamelijke conditie in een veilige setting;
  • Het verbeteren van de motoriek, versterken van balans/evenwicht.

Sociale doelendoelen-buro-hond-2

  • Interactie met dieren, in eerste instantie contact leren maken met een dier, daarna verder uitbouwen richting begeleiders en/of ouders (oogcontact, lichamelijk contact, verbaal contact);
  • Het verminderen van eenzaamheid; Sociale contacten en sociale vaardigheden opbouwen en onderhouden;
  • Emotie-regulatie; het vinden en bieden van handvatten;
  • Het verbeteren van communicatieve vaardigheden;
  • Vergroten/verlengen van aandachtspannes.

werkwijze kan zijn: axenroos-methode

Cognitieve doelendoelen-buro-hond-3

  • Ontspannen, rust in je hoofd krijgen;
  • Het vergroten van de zelfredzaamheid;
  • Het aanleren van nieuwe vaardigheden;
  • Taalvaardigheden: zintuigverhalen;
  • Het aanleren om zelfstandig aan de slag te gaan en te werken, het verkrijgen van initiatief.

Psychologische doelen:doelen-buro-hond-4

  • Het verminderen van angsten in onbekende situaties;
  • Het vergroten van leefwerelden.

logo cognitieve fitness