De hond oefent op veel mensen (jong en oud) een zeer grote aantrekkingskracht uit, die hen sterker motiveert om zich open te stellen voor pedagogische processen.
De wens om dichtbij een hond te zijn, zich samen met hem te bewegen, het aan te raken en een relatie met hem op te bouwen, verantwoordelijk zijn voor zijn verzorging, etc., kan groei-processen gemakkelijker maken, die anders met veel moeite, of helemaal niet bereikt zouden kunnen worden. Oude patronen kunnen gemakkelijk doorbroken worden, en er zijn weinig tot geen escalaties rondom deze dieren.
Zo ontstaan, door de positieve impulsen die verwerkt worden, veel nieuwe structuren en verbindingen, die ook (soms onbewust) een uitwerking kunnen hebben op andere lichamelijke en psychische verbanden.
De hond oefent op veel mensen (jong en oud) een zeer grote aantrekkingskracht uit, die hen sterker motiveert om zich open te stellen voor pedagogische processen.
De wens om dichtbij een hond te zijn, zich samen met hem te bewegen, het aan te raken en een relatie met hem op te bouwen, verantwoordelijk zijn voor zijn verzorging, etc., kan groei-processen gemakkelijker maken, die anders met veel moeite, of helemaal niet bereikt zouden kunnen worden. Oude patronen kunnen gemakkelijk doorbroken worden, en er zijn weinig tot geen escalaties rondom deze dieren.
Zo ontstaan, door de positieve impulsen die verwerkt worden, veel nieuwe structuren en verbindingen, die ook (soms onbewust) een uitwerking kunnen hebben op andere lichamelijke en psychische verbanden.